22 września 2019

Rodzinne zmagania z ortografią

                                                                           









Wspólny czas spędzony z rodzicem czy innym bliskim członkiem rodziny niesie ze sobą wiele zalet    i wspaniałych wartości. 
Od 5 lat stwarzam w mojej szkole w Tucznie okazję do wspólnego doświadczenia dla dzieci i ich rodzin. Corocznie zapraszam rodziny do udziału w ortograficznych zmaganiach zatytułowanych DYKTANDO RODZINNE.
Dyktando to konkurs, w którym udział biorą tandemy dziecko-dorosły. Uczestnikami mogą być rodzice ze swoimi dziećmi w wieku szkolnym od III do VI klasy - dopuszcza się również udział innego członka rodziny - ważne, żeby była to osoba w wieku ponadpodstawowym.
Spotykamy się w wyznaczonym terminie w godzinach popołudniowych. Uczestnicy w parach zapisują tekst czytanego dyktanda. Obowiązuje tutaj zupełna dowolność - może pisać dziecko, może dorosły, a mogą w trakcie wymieniać się zapisem. Można również do woli się konsultować.
Po zapisaniu tekstu pary wymieniają się tekstami i sprawdzają pracę konkursową według otrzymanego klucza - poprawki nanoszą przy użyciu zielonego koloru.
Następnie prace są sprawdzane przez komisję, w skład której wchodzą nauczyciele poloniści i terapeuta. Dlaczego terapeuta? Bo do udziału w dyktandzie zachęcamy szczególnie dzieci, dla których ortografia na co dzień jest piętą Achillesową.
Kilka dni później zapraszamy wszystkich na uroczyste wręczenie nagród. Każda para zostaje obdarowana ananasem. Nagrody otrzymują trzy pary, które najlepiej poradziły sobie z dyktandem, zaś dziesięć zostaje wyróżnionych.
Od początku prowadzenia konkursu wspierają mnie radni powiatowi i wicemarszałek województwa kujawsko - pomorskiego. Dzięki nim mogę nagrodzić tak wiele osób.
Wspólna ortograficzna aktywność daje obustronne korzyści. Osobie dorosłej stwarza możliwość poznania swojego dziecka - obserwację jego zachowania w sytuacji, gdy trzeba zmierzyć się z trudnościami. Rodzic, czy też inny uczestnik może poznać możliwości i ograniczenia dziecka - jego mocne i słabe strony. Zdecydowanie łatwiej z taką wiedzą pomagać dziecku w dobieraniu aktywności, które będą w pełni rozwijać tkwiący w nim potencjał.
Dziecko natomiast budzi w sobie poczucie bezpieczeństwa. Dzięki temu chętniej podejmuje wyzwania i nie odczuwa strachu przed popełnieniem błędu. Pary ze sobą rozmawiają, często kłócą się o zapis któregoś wyrazu, wspólnie podejmują decyzje i doskonale się przy tym bawią. I o to nam właśnie chodzi - budujemy pozytywne relacje.
Zachęcam Was do podejmowania tego działania. Z pewnością znajdziecie wielu sprzymierzeńców. Ja zaczynam przygotowania do szóstej edycji mojego konkursu.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz