16 września 2019

Plastyczno-polonistyczne zakropkowanie

Dziś w szkołach i przedszkolach rządziła kropka. W moich klasach nie inaczej - odbywały się zajęcia z kropką w roli głównej. Język polski w piątek skorelowałam z zajęciami plastycznymi. Poprosiłam koleżankę o wykonanie dla mnie zadania. Uczniowie przynieśli kartki A3 i farby. Zadanie pierwsze polegało na namalowaniu kropki w dowolnym kolorze, miejscu i obojętnie jakiej wielkości. Następnie koleżanka poprosiła,aby domalowali do kropki obraz. 
W poniedziałek prace przejęłam ja, czym wywołałam zdziwienie moich uczniów. Obejrzeliśmy filmik i przeczytaliśmy historię Vashti. Rozmawialiśmy o tym, co ważnego zadziało się w życiu małej bohaterki.
Dzieciaki miały świetne przemyślenia i chętnie podawały przykłady z własnego życia, kiedy to brakowało im wiary w swoje możliwości i umiejętności (choćby sprawa obierania ziemniaków "na kwadratowo").
Cóż działo się dalej? Kropkowe dzieła plastyczne posłużyły nam jako punkt wyjścia do pisania opowiadań z kropką.
W klasie 4 i 5 przypomnieliśmy sobie czym jest świat przedstawiony i wspólnie napisaliśmy kryteria sukcesu do naszego opowiadania. Klasa 6 i 7 stanęła przed wyzwaniem zredagowania opowiadania twórczego. Posłużyliśmy się znaną uczniom kartką przypominajką narysowaną przez Sylwię Oszczyk. Na jej podstawie uczniowie samodzielnie opracowali KSU do opowiadania twórczego. 
Opowiadania jeszcze się tworzą. Tematyka zdaje się być rozmaita - od pracy w polu, przez spotkania z przyjaciółmi, aż po wyprawy kosmiczne i wizyty ufoludków na Ziemi. 
Ciesze się, że moi uczniowie wysnuli refleksję z lekcji - myślę,że każdy z nich zapamięta, ze wiara we własne możliwości ułatwia życie i nigdy nie wolno mówić "nie umiem", "nie potrafię", "to dla mnie zbyt trudne". Dodatkowo dzieci podały świetny wniosek - nie musimy być we wszystkim doskonali, ale powinniśmy zawsze podejmować próbę. I bardzo zależało mi na takim wniosku, bo będzie on bardzo potrzebny podczas lekcji o porażkach i sukcesach. 
Piękną myśl podał czwartoklasista. Tak nas ujęła,że postanowiliśmy zapisać ją jako kryterium sukcesu do dzisiejszej lekcji:"Kropka" to klucz do sukcesu" - zaś cudzysłów oznacza naszą tajemnicę, bo przeczytaliśmy "The dot" i wiemy, co kryje w sobie historia Vashti.
 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz