15 marca 2020

To, do czego dojdę sam,to na pewno zapamiętam.


W ostatnim tygodniu przed przymusowym pobytem w domu, pracowałam z moją klasą nad zagadnieniami ze słowotwórstwa. Tak właściwie, to uczniowie pracowali.Ja przygotowałam materiały i oddałam wszystko w ręce dzieci. Pomysł zaczerpnęłam od Marzanny Wiśniewskiej:
Rozdałam moim uczniom kryteria sukcesu.Otrzymali również polecenie,że samodzielnie mają zdecydować, w jaki sposób będą pracować- indywidualnie, w parach czy w małych zespołach. Każdy ma zadanie sporządzenia notatki z materiału według KSU. I koniecznie zaznaczenie tego, co zanotował,ale również czy zrozumiał zanotowany materiał.Ewentualne wątpliwości uczniowie wyjaśniali między sobą.

KSU do SŁOWOTWÓRCZEGO EKSPERYMENTU

Mam zanotowane

Rozumiem

1. Podaję co najmniej 2 przyczyny powstawania nowych wyrazów.



2. Odróżniam wyraz podstawowy od wyrazu pochodnego.



3. Tworzę wyrazy pochodne od wyrazu podstawowego.



4. Wiem, co to jest formant i podstawa słowotwórcza (określam rodzaje formantów oraz kategorie słowotwórcze). Definiuję je samodzielnie.



5. Wskazuję  w wyrazie pochodnym podstawę słowotwórczą
i formant.



6. Tworzę wyrazy pochodne, które są różnymi częściami mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik).



7. Wyjaśniam, co to jest rodzina wyrazów i potrafię ją utworzyć.



8. Wyjaśniam, co to jest rdzeń i umiem go wskazać w rodzinie wyrazów.



9. Wskazuję oboczności w podstawie słowotwórczej i rdzeniu.



10. Klasyfikuję wyrazy złożone (zestawienia, złożenia, zrosty) i poprawnie je odmieniam.



11. Rozpoznaję skrótowce (głoskowce, literowce, sylabowce/grupowce i skrótowce mieszane).



12. Wykorzystuję wiadomości o skrótach i skrótowcach do poprawnego posługiwania się językiem (ortografia, interpunkcja i składnia).



Na tablicy wywiesiłam kody QR, w których zamieściłam materiały zebrane przez Marzannę.Do pracy wykorzystaliśmy telefony dzieci oraz szkolne tablety.
 

 

 

 

Muszę przyznać,że tak cichej i skupionej mojej klasy nie miałam okazji obserwować. To było niesamowite doświadczenie. Zwłaszcza dlatego,że zupełnie nie potrzebowali mojej pomocy.Sami rozwikłali wszystkie trudności.Teraz zajmiemy się pracą nad ćwiczeniami.Damy radę w sieci,bo zupełnie przypadkowo próbkę tego mieliśmy w ciągu ostatniego tygodnia.Marzanno,dziękuję za pomysł. 
Nie bójcie się oddawać władzy w ręce dzieci. One są świetnie zorganizowane i odpowiedzialne za swoją pracę. Mało tego,zdecydowanie lepiej niż my, orientują się we współczesnej technologii. Po prostu jednym zdaniem: "Nauczycielu! Rób mniej!"

Dołączam kody QR z materiałami zebranymi przez Marzannę:
 


 

 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz