W ostatnim tygodniu przed przymusowym pobytem w domu, pracowałam z moją klasą nad zagadnieniami ze słowotwórstwa. Tak właściwie, to uczniowie pracowali.Ja przygotowałam materiały i oddałam wszystko w ręce dzieci. Pomysł zaczerpnęłam od Marzanny Wiśniewskiej:
Rozdałam moim uczniom kryteria sukcesu.Otrzymali również polecenie,że samodzielnie mają zdecydować, w jaki sposób będą pracować- indywidualnie, w parach czy w małych zespołach. Każdy ma zadanie sporządzenia notatki z materiału według KSU. I koniecznie zaznaczenie tego, co zanotował,ale również czy zrozumiał zanotowany materiał.Ewentualne wątpliwości uczniowie wyjaśniali między sobą.
KSU
do SŁOWOTWÓRCZEGO EKSPERYMENTU
|
Mam zanotowane
|
Rozumiem
|
1. Podaję co najmniej 2
przyczyny powstawania nowych wyrazów.
|
|
|
2. Odróżniam wyraz podstawowy
od wyrazu pochodnego.
|
|
|
3. Tworzę wyrazy pochodne od
wyrazu podstawowego.
|
|
|
4. Wiem, co to jest formant i
podstawa słowotwórcza (określam rodzaje formantów oraz kategorie
słowotwórcze). Definiuję je samodzielnie.
|
|
|
5. Wskazuję w wyrazie
pochodnym podstawę słowotwórczą
i formant.
|
|
|
6. Tworzę wyrazy pochodne,
które są różnymi częściami mowy (rzeczownik, czasownik, przymiotnik).
|
|
|
7. Wyjaśniam, co to jest
rodzina wyrazów i potrafię ją utworzyć.
|
|
|
8. Wyjaśniam, co to jest rdzeń
i umiem go wskazać w rodzinie wyrazów.
|
|
|
9. Wskazuję oboczności w
podstawie słowotwórczej i rdzeniu.
|
|
|
10. Klasyfikuję wyrazy złożone
(zestawienia, złożenia, zrosty) i poprawnie je odmieniam.
|
|
|
11. Rozpoznaję skrótowce (głoskowce,
literowce, sylabowce/grupowce i skrótowce mieszane).
|
|
|
12. Wykorzystuję wiadomości o
skrótach i skrótowcach do poprawnego posługiwania się językiem (ortografia,
interpunkcja i składnia).
|
|
|
Muszę przyznać,że tak cichej i skupionej mojej klasy nie miałam okazji obserwować. To było niesamowite doświadczenie. Zwłaszcza dlatego,że zupełnie nie potrzebowali mojej pomocy.Sami rozwikłali wszystkie trudności.Teraz zajmiemy się pracą nad ćwiczeniami.Damy radę w sieci,bo zupełnie przypadkowo próbkę tego mieliśmy w ciągu ostatniego tygodnia.Marzanno,dziękuję za pomysł.
Nie bójcie się oddawać władzy w ręce dzieci. One są świetnie zorganizowane i odpowiedzialne za swoją pracę. Mało tego,zdecydowanie lepiej niż my, orientują się we współczesnej technologii. Po prostu jednym zdaniem: "Nauczycielu! Rób mniej!"
Dołączam kody QR z materiałami zebranymi przez Marzannę:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz