28 marca 2020

Romantyzm przez dziurkę od klucza - zajęcia z polskiego, plastyki i muzyki

Pomysł na korelację między językiem polskim, plastyką i muzyką zrodził się wtedy, gdy zaczęłam z klasą siódmą omawiać ballady Adama Mickiewicza. Postanowiłam stworzyć wspólny projekt, w którym uczniowie zgłębią informacje na temat romantyzmu jako epoki, a także dowiedzą się ciekawostek na temat twórców romantycznych w dziedzinie sztuki. 
Opracowałam kryteria sukcesu, nad którymi siódmoklasiści pracowali podczas lekcji plastyki i muzyki. Pani Daria, muzyczka i plastyczka w jednym, wspomagała ich swoją ogromną wiedzą i niezwykłym zmysłem muzycznym. Projekt został nazwany "ROMANTYZM PRZEZ DZIURKĘ OD KLUCZA", choć niektórzy uczniowie mieli swoje pomysły na jego nazwę. Celem działań było poznanie epoki romantyzmu w literaturze, malarstwie i muzyce oraz pokazanie jej przez dziurkę od klucza. Zabrzmiało intrygująco, więc wszyscy chętnie podjęli działanie zawarte w kryteriach sukcesu:
*dzielimy się na grupy;
*wybieramy jeden obraz, nad którym będziemy pracować;
*zbieramy o nim informacje, ciekawostki oraz przedstawiamy jego twórcę;
*do obrazu dobieramy muzykę (staramy się wybrać utwór z epoki) i prezentujemy kompozytora;
*wykonujemy pracę plastyczną; 
*przygotowujemy prezentację w dowolny sposób.
Uczniowie wybrali obrazy, które zrobiły na nich największe wrażenie. Nie była to łatwa decyzja, ponieważ pracowali w kilkuosobowych grupach. Trzeba było przekonać siebie nawzajem do jednego dzieła. Wywołałyśmy zdjęcia, a uczniowie zaczęli działać: zbierali materiały na temat malarza i obrazu. Pani muzyczka podczas pracy serwowała różne utwory, więc uczniowie mieli możliwość osłuchania się i dokonania wyboru muzyki właściwej do tematu ich obrazu.

Powstały piękne prace i bardzo ciekawe prezentacje.Uczniowie zdecydowali o występie "na żywo" i opowiadaniu o swoich dziełach. Co ciekawe, zapamiętali wiele informacji.Podczas omawiania kolejnego utworu romantycznego - "Balladyny" mieli ciekawe muzyczne i malarskie skojarzenia.
Wydaje mi się,że pomysł można wykorzystać również jako pomysł na lekcję w sieci. Wymaga sporego zaangażowania wielu zmysłów. Powoduje też wyłączenie się i odpoczynek od sytuacji, w której znaleźli się nasi uczniowie.Uczniowie mogliby wykonać prace plastyczne lub grafiki z wykorzystaniem różnych programów komputerowych, którymi się posługują. Wykonanie całego zadania trwało sześć godzin lekcyjnych. Kolejna godzina to prezentacje. 


Do tego zadania można dodać opis obrazu według kryteriów sukcesu, które świetnie przedstawiła Sylwia Oszczyk.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz