7 marca 2020

Dyktando bezstresowe

Na słowa nauczyciela: "Napiszemy dziś dyktando" często wśród uczniów wybucha panika.I strach. Jednak wtedy, gdy uczniowie przyzwyczajeni są do dyktanda koleżeńskiego, pojawia się radość. Klasa czwarta uczy się pisania dyktand z oceną kształtującą. Uczą się uważności podczas sprawdzania pracy kolegi czy koleżanki. Panowania nad ciekawością "czyje to jest?"A przede wszystkim pracują nad formułowaniem informacji zwrotnej - dwie sprawy pozytywne, jedna informacja o tym, co wypadło słabiej, pomysł na to, w jaki sposób poprawić błędy. Błędy zaznaczamy metodą korektorską-bierzemy je w kółeczko. Nie jest ważna ich liczba-nie zwracamy na to uwagi.Szukamy sposobu na oswajanie błędów. Do pisania dyktanda wykorzystana kartka zaprojektowana przez Agnieszka Leszczyńska.
Sposób na przeprowadzenie dyktanda jest prosty:
1.Rozdajemy kartki, uczniowie podpisują się i zaginają narożnik ze swoimi danymi (wykorzystuję metki sklepowe).
2.Tradycyjnie dyktujemy tekst - ja zawsze jeden raz czytam całość, kolejny raz fragmenty i uczniowie zapisują, po raz trzeci,żeby był czas na ewentualne poprawki i dopisanie przecinków.
3. Zbieram kartki i rozdaję przypadkowym uczniom.
4.Rozdaję tekst wzorcowy według którego dokonują poprawy pracy kolegi/koleżanki.
5.Uczniowie pracują samodzielnie nad wyszukiwaniem błędów. Pomagam rozwikłać wyrazy nieczytelnie zapisane. Zaznaczają błędy metodą korektorską - biorą je w kółeczko.Tak samo zaznaczają przecinki lub ich brak.
6.Najtrudniejsze zadanie to napisanie informacji zwrotnej. Często nie potrafią znaleźć dwóch pozytywów w sprawdzanej pracy. Jednak trening czyni mistrza i z każdym kolejnym sprawdzanym dyktandem jest coraz więcej plusów - choćby taki "pamiętałeś,żeby zdanie zakończyć kropką".
7.Uczniowie zapisują swoje pomysły na to, w jaki sposób pracę poprawić. Oczywiście składają swój podpis pod IZ.
8.Prace wracają do właścicieli. Ci otrzymują metki sklepowe i zaklejają błędy.Piszą na nich poprawne formy wyrazów. I wykonują zadanie wyznaczone przez osobę sprawdzającą.
Takie dyktanda nie wzbudzają negatywnych emocji.Wręcz przeciwnie, za każdym razem i w każdej klasie pojawia się pytanie:"Kiedy napiszemy znowu dyktando?"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz