Muszę złapać oddech lekturowy w siódmej klasie. Wykorzystam jutro czas zaduszkowy i porozmawiam o przemijaniu. A pomoże mi w tym Wisława Szymborska i koty. Mam dwie godziny lekcyjne. Myślę, że dobrze wykorzystam ten listopadowy czas zadumy.
Poproszę moich uczniów,aby na początek wcielili się w rolę kota i napisali kartkę z dziennika, w której spróbują pokazać myśli, uczucia i czynności kota, który znajduje się sam w pustym mieszkaniu.
Odczytamy nasze prace. Przy okazji przypomnimy, w jaki sposób należy pisać dziennik.
Następnie zastosuję Wędrującą Poezję według Natalii Bielawskiej i odczytam moim uczniom tekst,ale pominę pierwszy wers wiersza.
Opis działań według Natalii z jej bloga 622 pomysły na lekcje języka polskiego:
https://622pomysly.wordpress.com/2019/10/19/polez-na-lekcji-czyli-wedrujaca-poezja/?fbclid=IwAR3E4l-5qOpLMVrID8fJYiGGui9_orH0mOIVfd9kVRXaavScvct7B1I_p-4
Po rozdaniu tekstu i refleksjach na jego temat zajmiemy się kotem - jego czynnościami i uczuciami. Zastanowimy się nad oceną właściciela, który zostawił na dłużej swojego kota.
Włączę wiersz "Kot w pustym domu" odczytany przez Wisławę Szymborską:
https://www.youtube.com/watch?v=HtzS8_63cRM
Ocenimy ponownie właściciela. Zastanowimy się nad tym, w jaki sposób ukazana jest śmierć.
Chętni uczniowie poczynią zapiski w Wędrującej Księdze Poezji, którą już posiadamy. Dopiszemy do tekstu brakujący wers, tytuł i nazwisko autorki.
Zajmiemy się kocimi związkami frazeologicznymi. Chętni uczniowie pokażą je w formie kalamburów lub innej wybranej przez siebie, zanotujemy ich znaczenie,np. "odwracać kota ogonem" czy "popędzić komuś kota".
Odnajdziemy w wierszu wszystkie znane środki artystyczne i omówimy budowę utworu.
Na koniec obejrzymy Polimaty Radka Kotarskiego o Wisławie Szymborskiej i każdy poczyni swoją notatkę na temat naszej wspaniałej poetki noblistki.
https://www.youtube.com/watch?v=J9DeJwU8Qao
Wisława Szymborska "Kot w pustym mieszkaniu"
Umrzeć.Tego się nie robi kotu.
Bo co ma począć kot
w pustym mieszkaniu.
Wdrapywać się na ściany.
Ocierać między meblami.
Nic niby tu nie zmienione,
a jednak pozamieniane.
Niby nie przesunięte,
a jednak porozsuwane.
I wieczorami lampa już nie świeci.
w pustym mieszkaniu.
Wdrapywać się na ściany.
Ocierać między meblami.
Nic niby tu nie zmienione,
a jednak pozamieniane.
Niby nie przesunięte,
a jednak porozsuwane.
I wieczorami lampa już nie świeci.
Słychać kroki na schodach,
ale to nie te.
Ręka, co kładzie rybę na talerzyk,
także nie ta, co kładła.
ale to nie te.
Ręka, co kładzie rybę na talerzyk,
także nie ta, co kładła.
Coś się tu nie zaczyna
w swojej zwykłej porze.
Coś się tu nie odbywa
jak powinno.
Ktoś tutaj był i był,
a potem nagle zniknął
i uporczywie go nie ma.
w swojej zwykłej porze.
Coś się tu nie odbywa
jak powinno.
Ktoś tutaj był i był,
a potem nagle zniknął
i uporczywie go nie ma.
Do wszystkich szaf się
zajrzało.
Przez półki przebiegło.
Wcisnęło się pod dywan i sprawdziło.
Nawet złamało zakaz
i rozrzuciło papiery.
Co więcej jest do zrobienia.
Spać i czekać.
Przez półki przebiegło.
Wcisnęło się pod dywan i sprawdziło.
Nawet złamało zakaz
i rozrzuciło papiery.
Co więcej jest do zrobienia.
Spać i czekać.
Niech no on tylko wróci,
niech no się pokaże.
Już on się dowie,
że tak z kotem nie można.
Będzie się szło w jego stronę
jakby się wcale nie chciało,
pomalutku,
na bardzo obrażonych łapach.
I żadnych skoków pisków na początek.
niech no się pokaże.
Już on się dowie,
że tak z kotem nie można.
Będzie się szło w jego stronę
jakby się wcale nie chciało,
pomalutku,
na bardzo obrażonych łapach.
I żadnych skoków pisków na początek.
Bardzo dziękuję za pomysł, zrobiłam podobną lekcję w klasie VI.(Dzień wcześniej byliśmy z klasą na cmentarzu na grobie zmarłej koleżanki). W drugiej części lekcji uczniowie wzięli tekst "pod lupę" i mieli dopisać środki poetyckie do już istniejącego fragmentu lub dopisać własne wersy kolorowym długopisem. Myślę, że lekcja im się podobała. Po oglądnięciu Polimatów gromadzili wiadomości o Szymborskiej- to też ich interesowało, tym bardziej, że z Polimatami zetknęli się kilka dni wcześniej na lekcji historii.
OdpowiedzUsuń