16 listopada 2019

Aktualne doniesienia z grzybobrań z Mickiewiczem, Tokarczuk i Lemem

Sezon grzybowy powoli dobiega końca. Plony w tym roku zbierali zarówno grzybiarze w lasach, jak i szóstoklasiści na języku polskim. A wszystko zaczęło się od Ogi Tokarczuk i Nobla. Dorota Kujawa-Weinke zamieściła swój pomysł na analizę fragmentu książki "Dom dzienny, dom nocny"o "Grzybości".
1.Zadbałam o nastrój - włączyłam muzykę z odgłosami lasu, otworzyłam wcześniej słoje z suszonymi grzybami. Uczniowie, wchodząc do klasy mówili, że pachnie jak u babci,bo "ona ciągle suszy grzyby". Poprosiłam, żeby każdy znalazł sobie wygodne miejsce, ułożył się i przeprowadziłam lekcję Wędrującej Poezji według pomysłu Natalii Bielawskiej.
  
Rozmawialiśmy o odczuciach przy okazji delektując się zapachem i dotykiem suszonych grzybów. Wypowiedzi były naprawdę bardzo dojrzałe i ciekawe. Następnie rozdałam teksty i poprosiłam o zaznaczenie fragmentów, które w jakiś sposób każdego zaintrygowały, spodobały się albo są po prostu niezrozumiałe. Znów wywiązała się świetna dyskusja.Wykonaliśmy zadania zaproponowane przez Dorotę. Ułożyłam je w formie książeczki do wklejenia do zeszytu.
Powtórzyliśmy i wprowadziliśmy nowe terminy: synonim, neologizm, homonim, antonim, wyraz pokrewny. Do każdego wykonaliśmy ćwiczenie, żeby sprawdzić czy rozumiemy zagadnienie.
Uczniowie byli dumni, że zetknęli się z fragmentem twórczości Olgi Tokarczuk i chętnie dzielili się swoimi mądrymi refleksjami.
2.Na kolejnej lekcji przyszedł czas na wyprawę do lasu w Soplicowie. Rozdałam fragment "Pana Tadeusza" opisujący grzybobranie. Na początek każdy zaznaczał słowa, których nie rozumie. Wyjaśniliśmy ich znaczenie i poznaliśmy archaizmy. Zaznaczyliśmy nazwy grzybów. Na kolejnych lekcjach uczniowie wyszukiwali w przyniesionych atlasach grzybów i w Internecie współczesnych nazw grzybów opisanych we fragmencie "Pana Tadeusza" - zbierali w ten sposób materiały do wykonania własnych atlasów. Wynotowali porównania, których dokonał Mickiewicz. Zajęliśmy się środkami poetyckimi, policzyliśmy ilość sylab, określiliśmy rymy (od razu zabraliśmy wszystkie informacje na temat różnych rodzajów rymów).

3.Tak przygotowani wyruszyli na lekcję plastyki. Podzielili się na grupy i wykonali "Soplicowski atlas grzybów" według otrzymanych ode mnie kryteriów sukcesu: 
Stwórzcie „Soplicowski atlas grzybów”. W tym celu:
*Przygotujcie „Poradnik grzybiarza”  - w dowolnej formie stwórzcie kartkę do
poradnika z najważniejszymi informacjami dla osób, które wybierają się na
grzybobranie.
*Wykonajcie rysunek/wyklejankę (wedle uznania i pomysłu) przedstawiającą KAŻDY z 9 GRZYBÓW opisanych przez Adama Mickiewicza. Do każdego stwórzcie krótki opis.
*Podajcie przepis kulinarny na Wasze ulubione potrawy z grzybami 😉 Pamiętajcie o budowie przepisu – podajcie składniki i sposób wykonania.
KORZYSTAJ ZEWSZYSTKICH DOSTEPNYCH MATERIAŁÓW, ALE NIE KOPIUJCIE !!! PISZCIE WŁASNYMI SŁOWAMI.
POWODZENIA. CZEKAM NA PIĘKNE ATLASY z SOPLICOWA.




 4.Zadania związane z grzybami zakończyliśmy dyktandem koleżeńskim Stanisława Lema na temat grzybów oczywiście.
Tekst pochodzi z książki Łukasza Oliwkowskiego "Aula IV. Repetytorium z języka polskiego"
Teksty poprawialiśmy koleżeńsko metodą zielonego ołówka albo korektorską - jak kto wolał. 
 

Praca zajęła nam tydzień i trzy godziny plastyki.Jednak wrażeń, emocji, przekazanych treści oraz wykonanych działań zebrało się naprawdę sporo. A poza tym pracowaliśmy wieloma zmysłami.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz