18 października 2019

O tym, jak z siódmą klasą zjadłam zęby na rozprawce




Cały tydzień poświęciłam na wprowadzenie rozprawki w klasie siódmej. Trudna to forma dla uczniów. Doświadczona poprzednim rocznikiem postanowiłam rozebrać ją na części pierwsze. I dać po prostu sobie i uczniom czas. Być może niektóre zadania wydadzą się Wam banalne, jednak mogę z ręką na sercu powiedzieć, że zdecydowana większość siódmoklasistów załapała o co chodzi. I nie mogę się doczekać poniedziałku, kiedy to podejmą samodzielną próbę pisania.


Oto działania, które przepracowałam z uczniami w ciągu tygodnia.
Na pierwszej lekcji rozmawialiśmy o sztuce retoryki i o tym, co to jest przekonywanie. Czytaliśmy komiks, z którego uczniowie dowiedzieli się, co to jest retoryka i skąd się wywodzi. 
 


Komiks zaczerpnęłam z rewelacyjnej książki Michała Rusinka i Anety Załazińskiej "Co Ty mówisz?! Magia słów, czyli retoryka dla dzieci".


Podczas oglądania komiksu uczniowie samodzielnie tworzyli notatkę techniką Cornella.
Następnie przeczytaliśmy tekst (z tej samej książki) pt."Kurs fotografii, czyli o tym, co to jest przekonywanie". 
W trakcie czytania uczniowie notowali, w jaki sposób bohaterka Zosia przekonywała rodziców i co oni stawiali przeciw jej argumentom. 
Na tej podstawie zapisaliśmy, co to jest argument. Potrenowaliśmy argumentowanie do tematów: *odrabianie zadań domowych - zaraz po przyjściu ze szkoły, czy wieczorem, a nie po przyjściu ze szkoły; *warto zimą chodzić w czapce. Uczniowie na podstawie tekstu o fotografii samodzielnie doszli do wniosku, że każdy argument był poparty przykładem.Pozostało mi dodać, że z każdego argumentu i przykładu musi wynikać wniosek, czyli odpowiedź na pytanie "co z tego wynika?" 
Na kolejnych lekcjach zajęliśmy się rozprawką jako formą wypowiedzi oraz formułowaliśmy tezy.
  



Zapisaliśmy pytanie: "co jest lepsze - guma do żucia czy mycie zębów?" Do niego uczniowie układali tezę i podawali argumenty. 
Narysowaliśmy rozprawkę - pomyślałam,że to tak, jakby zdobywać szczyt. I tak właśnie to sobie zapisaliśmy.
 

Nie wprowadziłam jeszcze naszej kostki do rozprawki. Zostawię ją jako pomoc, gdy pojawią się rozprawki  z udziałem literatury.
Zwróciłam uwagę na to, o czym należy pamiętać zanim zabierzemy się za pisanie rozprawki. Po pierwsze należy dokładnie przeczytać temat, po drugie zaznaczyć w nim wszystkie wymagania, które muszą zostać spełnione.
Zapisaliśmy temat: "Co jest lepsze - guma do żucia czy szczotkowanie zębów? Napisz rozprawkę, w której wyrazisz swoje zdanie i udowodnisz je. Odwołaj się do własnego doświadczenia i obserwacji. Twoja praca powinna liczyć przynajmniej 200 słów.
Uczniowie zanotowali, co mają zrobić:

Wkleiliśmy rozprawkę o wyższości mycia zębów nad żuciem gumy. Zaznaczyliśmy w niej wstęp, rozwinięcie i zakończenie, argumenty, przykłady i wnioski. 

Zebrałam słownictwo charakterystyczne dla rozprawki. Spinacze tekstu wykorzystałam od Justyny Jędrzejak. 
Siódmaki osądziły, że wiedzą wszystko i chcą pisać. Podzielili się na 3-4 osobowe grupki. Rozpisałam im kolejność działań na kartkach flipchart. 
Podałam temat rozprawki: "Czy życie ucznia klasy siódmej jest trudne?Napiszcie rozprawkę, w której wyrazicie swoje zdanie i udowodnicie je. Odwołajcie się do własnego życia i obserwacji. Wasza praca powinna liczyć przynajmniej 200 słów.
 

 


W sumie powstało pięć rozprawek. Muszę przyznać, że jestem zaskoczona, bo świetnie sobie poradzili z argumentami, przykładami oraz wyciągali rzeczowe wnioski. Każda grupa sprostała zadaniu. Podczas odczytywania kontrolowaliśmy poszczególne elementy tekstu i zgodność argumentowania z postawioną tezą. Grupy sprawdzały i zaznaczały kolorem "spinacze tekstu". Nazwa tak spodobała się siódmoklasistom, że chętnie posługiwali się nią podczas przeliczania.
Cieszę się z tej tygodniowej pracy. Moi siódmoklasiści poczuli się pewnie i myślę, ze teraz z każdą kolejną rozprawką będą one lepsze. Na razie będę testować pisanie na tematach bliskich uczniom. Jak już dobrze opanują sposób pisania rozprawki, wtedy zabierzemy się za rozprawy literackie. Czuję,że czas jest tutaj koniecznie potrzebny. I nie jest on czasem straconym,lecz intensywnie przepracowanym. Niebawem rozpocznę pracę nad rozprawką z klasą szóstą. Myślę,że spokojnie z nią sobie poradzą.






1 komentarz:

  1. Gabinet stomatologiczny www.centrum-stomatologii.pl - warto sprawdzić! W Rzeszowie to jedno z najlepszych miejsc, aby kompleksowo wyleczyć zęby.

    OdpowiedzUsuń