12 lutego 2020

Muzyka łagodzi imiesłowy



Od kilku dni zmagamy się z naszymi dzieciakami z gramatyką i ortografią. Lubimy pracować przez kilka dni gramatycznie,bo mamy wtedy wrażenie,że wiedza lepiej trafia do głowy i się w niej powoli układa.
Podczas, gdy Beata porządkuje pisownię "nie" z różnymi częściami mowy, ja zabrałam się za imiesłowy. Uczniowie zawsze mieszają w nich i często mam wrażenie,że zapominają o ich istnieniu. Z klasą szóstą zabrałam się za nie z małym podstępem.W zaspany poniedziałkowy poranek (po feriach) rozdałam paczuszki z karteczkami, na których znalazły się zapisane części mowy.Zadanie polegało na posegregowaniu rzeczowników,czasowników,przymiotników i przysłówków.Do każdego woreczka dorzuciłam kilka imiesłowów.Szybko nastąpiło przebudzenie,że "coś z tymi wyrazami nie pasuje".Domyślili się również,że to na pewno "to szare koło" (pracujemy z symbolami Montessori).
 






Kolejnym zadaniem było obejrzenie filmiku i samodzielne stworzenie notatki na temat imiesłowów,ich rodzajów i końcówek.
https://www.youtube.com/watch?v=4wEdB0uWcsI&list=PLyoRSAiBpch3quJpMoUJ59N0jGMn0vg-m&index=4&t=27s
 

 


 




















Uczniowie tworzą samodzielne notatki zgodnie z zasadą "notuj tak,jak lubisz". Jestem naprawdę zadowolona z tego,że każdy z nich ma już swój własny sposób na notowanie,które służy jemu i jego nauce.Ale wracając do imiesłowów. Po sporządzeniu notatek postanowiłam złagodzić imiesłowy przy dźwiękach muzyki. Wpadłam kiedyś na fragment tekstu o zespole Metallica. Dopisałam do niego kilka słów i tak powstał temat:"Imiesłowy z zespołem Metallica". Wysłuchaliśmy piosenki "The Unforgiven".
https://www.youtube.com/watch?v=5dgcml3009I
Wybrałam ją celowo,gdyż zajmiemy się również jej tekstem.Uczniowie byli zachwyceni.Okazało się,że wielu rodziców słucha tego rodzaju muzyki. Staramy się na naszych lekcjach polskiego przemycać różne gatunki muzyczne.Następnie wykonaliśmy ćwiczenie-poszukiwanie imiesłowów przymiotnikowych i przysłówkowych.

Ostatni koncert Metalliki w Warszawie zrobił na mnie oszałamiające wrażenie.
Zobaczyłem muzyków otoczonych przez grupę wiernych fanów. Wyruszyli w trasę
promującą nowy album. Bilety na koncert zostały od razu wyprzedane. Oświetlona
scena wyglądała imponująco. Muzycy wystąpili jak zwykle w wytartych dżinsach
i czarnych koszulkach.  Śpiewający po polsku James Hetfield zrobił na mnie
niesamowite wrażenie. Zapisany przez niego fonetycznie tekst piosenki Czesława
Niemena „Sen o Warszawie” wzbudził zainteresowanie wielu internautów. Warto
przypomnieć, że w 2018 roku w Krakowie zespół wykonał utwór zespołu „Dżem”
zatytułowany „Wehikuł czasu”.
Ponieważ w tekście przywołałam dwa koncerty zespołu,które odbyły się w Polsce, wysłuchaliśmy "Wehikułu czasu" i "Snu o Warszawie"gromko śpiewając z Metaliką.Przy okazji obejrzeliśmy zapis fonetyczny tekstu piosenki Czesława Niemena. I tak z łatwością uczniowie rozpoznawali kolejne imiesłowy przymiotnikowe. Dźwięki piosenki towarzyszyły nam do końca lekcji.Piosenka do nas jeszcze wróci-uczniowie dostaną jej tekst,będą uzupełniać interpunkcję,zastanowią się nad pisownią "nie" z różnymi częściami mowy i odczytają jej przekaz.

1 komentarz:

  1. Świetny pomysł na lekcję. Jedna sugestia- to nie Jeames śpiewał:)

    OdpowiedzUsuń