14 lutego 2020

Jaki byłby Papkin w XXI wieku?Oswajanie "Zemsty"


Tekst "Zemsty" przeczytaliśmy wspólnie na przerwach. Dzięki temu na bieżąco wyjaśnialiśmy niezrozumiałe słowa i skomplikowane sytuacje.Wątek księcia Radosława i jego romansu czy chęć poślubienia Klary przez Cześnika nie był zrozumiały dla siódmoklasistów. Uczniowie, którzy przychodzili na czytanie nie mieli żadnych problemów z omawianiem kolejnych zagadnień.
Po charakterystyce Cześnika,Rejenta i Papkina postanowiłam,że nauczymy się rozróżniania rodzajów komizmu postaci na przykładzie "Lwa Północy". Uczniowie podzielili się na grupy wiedząc,że będziemy uwspółcześniać bohatera.Wszyscy dostali jednakowe polecenie.Mieli zastanowić się, kim byłby Papkin w 2020 roku.Wyniki działań mieli przygotować w formie inscenizacji.Kryteria sukcesu do działania to odczytanie wylosowanej sceny-zastanowienie się co jest zabawnego w przedstawionej sytuacji,wypowiedziach i postaciach.Następnie należało wykreować postać współczesnego Papkina (kim jest,jak się zachowuje) oraz stworzyć projekt jego kostiumu.Najtrudniejsze zadanie polegało na napisaniu (na podstawie otrzymanej sceny) wypowiedzi współczesnego Papkina.Muszę przyznać,że uczniowie rewelacyjnie poradzili sobie z zadaniem.Zaproponowali,że nagrają filmiki, które następnie wspólnie oglądaliśmy i analizowaliśmy pod kątem tego, co w scenkach bawiło, jakie elementy komiczne zostały wykorzystane i w jaki sposób Papkin został uwspółcześniony.
Współczesny Papkin-filmik grupy III
Sceny,na których pracowaliśmy:
- akt I, scena II (Papkin przechwala się i zmyśla na swój temat)
- akt I, scena III i IV (Papkin i jego atrakcyjność)
- akt II, scena VII (Papkin-podrywacz)
- akt III, scena IV (Papkin z wizytą u Rejenta)
- akt IV, scena IV,V,VI (Papkin pisze testament)
Zarówno uczniowie, jak i ja, świetnie się bawiliśmy.Nie było łatwo wpaść na pomysł osadzenia Papkina we współczesności.Jestem pełna podziwu,że każda grupa podjęła wyzwanie i stworzyła właściwą sytuację.Moje wnioski: na pewno niełatwy dla uczniów tekst łatwiej trafia do głowy, a co ważniejsze - pamięć o nim zostanie na dłużej. Uczniowie jednogłośnie stwierdzili,że ta lekcja ułatwiła im zrozumienie tekstu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz