6 lipca 2019

Notuj tak, jak lubisz

Na pewnym etapie naszej pracy uświadomiłyśmy sobie, że skoro my lubimy tworzyć różne notatki tego samego tematu po swojemu, to dlaczego nasi uczniowie mają poddawać się narzuconej przez nas formie. Zaproponowałyśmy, żeby każdy notował na swój własny sposób. Okazało się, że dzieci podeszły do zadania w sposób zupełnie naturalny. Nie było osoby, która miałaby wątpliwości.
Cel: nauka wykonywania notatki w zeszycie dla ucznia,
poszukiwanie własnych,ulubionych sposobów notowania.
Potrzebujesz: uczniowie - swoje zeszyty, Ty - swobody w działaniu i
pozbycia się przeświadczenia, że każdy zeszyt w klasie musi być taki
sam ;)
Działanie: Ponieważ doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że każdy z nas, a więc i każdy uczeń jest inny i ma swój własny sposób postrzegania, to stwierdziłyśmy, że nie ma możliwości tworzenia jednakowych notatek. Dlatego najpierw przetestowałyśmy dowolność notowania w klasie 7, zaś w kolejnym roku rzuciłyśmy na szerokie wody czwartoklasistów i pozostałe nasze klasy. Każdy ma prawo wykonywać swoją własną notatkę w ulubiony przez siebie sposób. Nauczyłyśmy dzieciaki myśleć obrazami i używać kolorów - bo tak lubią nasze mózgi. 
Efekty: Każdy zeszyt w klasie jest...inny. Na początku uczniowie
wahali się czy naprawdę można narysować schemat, czy może zrobić
tabelkę albo zdecydować się na mapę myśli. Obecnie każdy ma
swój własny sposób na notowanie. Z rozmów z dziećmi wynika, że są
zadowolone z takiego sposobu prowadzenia zeszytów,
bo “wiem, o co mi chodziło”. Dzieci wnioskują, aby przekazać
nauczycielom innych przedmiotów, żeby mogli w taki sposób
notować podczas innych lekcji. Sensacją dla młodszych dzieci była
możliwość używania w zeszycie “czerwonego długopisu”.

                      
       















                                   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz