2. Informujemy naszych uczniów, że za chwilę zobaczą 5 obrazków. Prosimy, aby dobrze się im przyjrzeli i zwrócili uwagę na podpisy pod nimi. Obrazki kolejno zostały podpisane elementami składowymi opowiadania: ekspozycja, zawiązanie akcji, rozwój akcji, perypetie i rozwiązanie akcji. Siódmoklasiści doskonale już znają te nazwy.
3. Wyświetlamy zdjęcia - mamy je w wersji pomniejszonej, jedno obok drugiego.
Co tu się mogło wydarzyć? Wyobraź sobie, że jesteś świadkiem zdarzeń. Napisz opowiadanie we właściwej narracji, pamiętaj o kompozycji oraz o:
1. przedstawieniu miejsca i czasu zdarzeń,
2. omówieniu bohaterów- ich wyglądu, cech charakteru,
3. zadbaj o opis sytuacji i przeżyć,
4. zastosuj krótki dialog,
5. zakończ ciekawą puentą.
Uczniowie tworzą swoje teksty, pamiętając o kryteriach sukcesu.
5. Na kolejnej lekcji czytamy i słuchamy tekstu Mickiewicza. W tym roku Magda udała się nad jezioro, z którym graniczy jej szkoła i tam, w pięknych okolicznościcach przyrody, wysłuchali audiobooka. Uczniowie od razu załapali podobieństwo do tekstów, które pisali samodzielnie.
6. Następnego dnia wróciliśmy do klasy. przypomnieliśmy sobie tekst "Świtezianki", żebyśmy mogli z nim pracować.
https://www.youtube.com/watch?v=pME0oopOFGk
7. Po przypomnieniu tekstu zabraliśmy się za porównywanie napisanych opowiadań z tekstem Mickiewicza. Ustaliłyśmy kategorie do porównania:
- narracja,
- czas i miejsce zdarzeń,
- bohaterowie,
- kluczowe wydarzenia;
- puenta,
- nastrój,
- źródło pomysłu.
Pisanie do obrazków stosujemy już od klasy czwartej. Dzieci chętnie wymyślają wydarzenia, w które zostali uwikłani bohaterowie. Doskonale utrwalają elementy opowiadania i wiedzą, w jaki sposób pisac chronologicznie, zachowując ciąg przyczynowo-skutkowy. Obrazki można dopasowac praktycznie do każdej lektury i każdego tekstu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz